فوریت های پزشکی بدون مرز
ما می خواهیم با کمک شما بزرگترین وبلاگ فورییتی کشور را بسازیم

سلام به دوستان عزیز خنده

 

کارشناسی هم تمام شد انشاالله مرحله بعد ارشد چشمک

 

 

اما یک نکته دیگه الان شده ملکه ذهنم اگر در هر مقطعی باشی مشکلی نیست فقط اطلاعاتتون بروز باشه

 

 

اطلاعات بروز فقط می تواند کمکتان کند

 

و این به روز بودن فقط با مطالعه مستمر ایجاد می شود

 

 

با وجدان زندگی کنید حتی اگر یک روز زندگی کنیدخنده

 

ارسال در تاريخ دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, توسط .............hassan............

سلام به همه اساتید سخت گیر وپرتلاش و دوستان قدیمی دانشگاه و تمام کسانی که برای من دعا  کردن کارشناسی فوریت قبول بشم 

تا دوباره در راستای علم و عمل تلاش خودم را انجام دهم.

من امسال با تلاش و امید خدا آمده ام تا موفق شوم انشاال...

ارسال در تاريخ یک شنبه 22 بهمن 1391برچسب:سلام به دوستان, توسط .............hassan............

 

در جهت بهتر شدن کیفیت ارائه مطاب جهت نیاز شما دوستان عزیز ، خواهشمند است از قسمت سمت چپ صفحه خبرنامه به یک یا چند مورد از مطالب رای دهید تا ما بتوانیم در جهت رسیدن به خواسته شما یاریتا نماییم .




 

ارسال در تاريخ سه شنبه 26 مهر 1390برچسب:, توسط .............hassan............

 

اين تصوير متحرك نيست و فقط بخاطر خطاي ديد متحرك ديده مي شود. اين را مي توانيد براحتي با پوشاندن قسمتهاي مختلف تصویر بوسيله دست يا يك تكه كاغذ امتحان كنيد.
 
 
 

 

 
..
ارسال در تاريخ سه شنبه 26 مهر 1390برچسب:خطای دید0بینایی 0جالبه-باحال0, توسط .............hassan............

 

سلامت نیوز : رییس اورژانس كشور گفت: در سال گذشته دو میلیون ماموریت فوریت‌های پزشكی در كشور انجام شد كه این اقدام برای نخستین بار در كشور روی داد.

به گزارش ایسنا، دكتر غلامرضا معصومی در اولین كنگره و جشنواره ملی فوریتهای پزشكی، افزود: در نوروز سال جاری 9/17 درصد ماموریت فوریت‌های پزشكی افزایش داشت اما فقط در 7/7 درصد از این ماموریتها منجر به انتقال بیمار به بیمارستان شد.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار كرد: در چند سال اخیر جهش بزرگی در حوزه فوریتهای پزشكی اتفاق افتاده است و پایگاه‌ها، ماموریتها و نیروی انسانی فوریتهای پزشكی افزایش یافته است.


معصومی تاكید كرد: موضوع ارتقای كیفی همه جانبه خدمات در اورژانس پیش بیمارستانی مطرح است كه این ارتقا كیفیت هم درسطح علمی و هم درسطح كیفی باید صورت گیرد.

رییس اورژانس كشور با اشاره به مقاطع آموزشی فعالان فوریتهای پزشكی اظهار كرد: دوره كاردانی فوریتهای پزشكی آغاز شده است. این در حالیست كه برخی دانشگاه‌های تیپ یك مایل به پذیرفتن دانشجو در مقطع كاردانی نبودند. با این وجود برخی از آنها این مقطع را راه‌اندازی كردند. علاوه بر آن كوریكولوم دوره كارشناسی فوریتهای پزشكی تصویب شده است و از مهرماه سال جاری دانشجویان در این رشته نیز پذیرفته می‌شوند.

وی افزود: در تلاش هستیم دوره كارشناسی ارشد فوریتهای پزشكی را راه‌اندازی كنیم و در سالهای آینده شاهد راه‌اندازی این دوره نیز خواهیم بود.

معصومی در پایان با اشاره به نقش فوریتهای پزشكی در نقشه جامع سلامت كشور اظهار كرد: برای تحقق امر نیاز داریم كه در حوزه‌های پژوهشی فعالیتهای بیشتری كنیم بنابراین كنگره فوریتهای پزشكی را برگزار كرده‌ایم.

 

 

 

ارسال در تاريخ شنبه 16 مهر 1390برچسب:كارشناسی, ارشد- فوریتهای -پزشكی-, توسط .............hassan............

در حال حاضر کربوهیدرات‌ها مورد توجه زیادی قرارگرفته‌اند. وقتی در مورد کربوهیدرات‌ها فکر می‌کنید، احتمالا موادغذایی زیر در ذهن شما تداعی می‌شوند: نان، برنج، پاپ‌کورن (ذرت بوداده) و...



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ شنبه 28 خرداد 1390برچسب:قند ,چاقی ,چگونه لاغر شویم ,قند های مورد نیاز بدن,, توسط .............hassan............

شیوع و بروز : سالانه بیش از 30 هزار ایرانی دچار سکته مغزی میشوند. سکته مغزی سومین علت مرگ و شایعترین عامل ناتوانی بزرگسالان در ایران است.  

در کشور ما 500 هزار نفر ، با ناتواناییهای بجامانده از سکته مغزی زندگی میکنند.
سکته مغزی در اثر قطع جریان خون بخشی از مغز روی میدهد.
بدون جریان خون ، سلولهای مغز، آسیب دیده و امکان مرگ آنها وجود دارد.
از آنجا که مغز تمام فعالیتهای جسمانی و روانی را کنترل میکند ، آسیب آن میتواند سبب اختلال در :
• فعالیتهای جسمانی ( حرکت ، بلع ، تنفس ، بینایی ، شنوایی )
• فعالیتهای ذهنی ( تمرکز، پردازش ، یادگیری ، احساس و درک ) شود
مهمترین زمینه ساز سکته های مغزی : فشار خون بالا ، دیابت ، اختلال چربیهای خون ، مصرف سیگار ، چاقی ، کم تحرکی و استرس ها می باشد.
سکته های مغزی ممکن است خفیف و گذرا ( TIA ) و یا شدید و با عوارض ماندگار ( CVA ) باشند.

بهبود و توانبخشی :
اگرچه بهبود بزودی پس از مرحله اول سکته مغزی شروع شده و طی چند هفته تا چند ماه به حد قابل توجهی میرسد ، گاهی ممکن است پس از سالها قسمت سالم مغز دچار تحول و تکامل شده و بخشی از عملکرد از دست رفته بیمار بازگردد .
با این وجود ، ناتوانی در تقریباً یک سوم مبتلایان به سکته مغزی ماندگار خواهد شد .
توانبخشی راهی برای غلبه بر آسیب یا انطباق با ناتوانی ناشی از سکته مغزی در جهت بازگشت به زندگی عادی و کسب بیشترین استقلال میباشد.
بهترین و بیشترین میزان بهبودی وقتی حاصل میشود که یک تیم چند رشته ای مجرب در زمینه سکته مغزی برنامه توانبخشی بیماران را طرح ریزی و هدایت کند . این تیم متشکل از متخصصان توانبخشی ، مغزواعصاب ، پرستار ، فیزیوتراپیست ، کاردرمانگر ، گفتار درمانگر ، روانشناس بالینی ، کارشناس تغذیه و کارشناس ارتوپدی فنی است.

معاینه ، ارزیابی و برنامه ریزی :
متخصص توانبخشی با عنوان پزشک تیم ، پس از معاینه و ارزیابی بیمار در صورت نیاز تست های تشخیصی آزمایشگاهی ، رادیولوژی و الکتروفیزیولوژی درخواست و یا با متخصصان مغزواعصاب و روانپزشک مشورت خواهد نمود . پس از بررسی کامل بالینی و آزمایشگاهی و انجام معاینات تخصصی ، برنامه اولیه توانبخشی بیمار طرح ریزی میشود .
توانبخشی توسط گروهی از کارشناسان صورت خواهد گرفت . متخصص توانبخشی تیم را هماهنگ و هدایت کرده و با برقراری جلسات هفتگی با اعضای تیم در مورد هر بیمار بطور جداگانه برنامه توانبخشی را تحت بازبینی ، تعدیل و پیشرفت قرار خواهد داد.
متخصص توانبخشی در صورت لزوم در موارد اسپاستیسیتی شدید ، بلوک اعصاب و تزریق موضعی Botox را انجام میدهد . همچنین اقدامات تشخیصی و تخصصی مانند الکترودیاگنوز و یا درمانهایی مانند تحریک مغناطیسی نیز در مواقع لازم انجام میشود.

اختلال در تعادل و حرکت :
سکته مغزی میتواند سبب ضعف یا فلج یک طرف بدن و اختلال تعادل یا هماهنگی شود .
اگر بیمار قادر به حرکت نباشد ، فیزیوتراپی و اصلاح و تغییر منظم وضعیت بیمار به منظور پیشگیری از خشکی عضلات و مفاصل متمرکز است.
اگر بیمار قادر به ایستادن یا نشستن روی تخت یا ویلچر نباشد ، فیزیوتراپیست بازیابی تعادل کمک میکند.
با آماده شدن بیمار ، گام بعدی کمک به ایستادن با استفاده از وسایل کمکی است ، با آغاز پیشرفت و افزایش توان بیمار حرکات بیشتر و تمرینات پیچیده تری انجام و آموزش داده خواهد شد در صورت نیاز از روشهای فیزیکی مانند الکتروتراپی ، بیوفید بک ، لیزر و گاهی نیز از تجهیزات پیشرفته استفاده میشود.

اختلال فعالیتهای روزمره :
مشکلات حرکتی ، تعادلی ، هماهنگی و ادراکی سبب اختلال فعالیتهای روزمره زندگی مانند لباس پوشیدن ، غذا خوردن و 000 میشود.
کاردرمانگر با ارزیابی دقیق توانمندیها و محیط زندگی بیمار او را در فعالیتهای مراقبت از خود و روزمره کمک مینماید.
تعبیه تجهیزات تطبیقی مشاوره شغلی و حمایت از بیمار بر عهده کاردرمانگر است.
در کاردرمانی از راهکارهای مناسب به منظور تقویت حرکات و مهار واکنشهای غیر طبیعی استفاده میشود.درمان با کارهای ساده آغاز و با پیشرفت بیمار پیچیده تر میگردد.

اختلال تکلم و گفتار :
سکته مغزی میتواند بر مهارتهای ارتباطی مانند توانایی سخن گفتن ، خواندن ، نوشتن اثر بگذارد.پیشرفت تکلم اغلب آهسته تر از دیگر اختلالات است بنابراین می بایست بصورت منظم و با دید مثبت ادامه داد.در همین زمینه کارشناس تغذیه برنامه غذایی بیمار را از نظر محتوای تغذیه بررسی کرده و رژیم مناسب را ارائه میدهد.

اختلال بینایی و دید :
سکته مغزی سبب دوبینی ، تاری دید و یا کوری نسبی میشود گاهی بیمار مشاهده چیزی که در یک طرف بدن اوست قادر نمیباشد اختلال دید ممکن است سبب اختلال تعادل و یا تشخیص افراد شود در برخی موارد بیمار متوجه فلج نیمه بدن خود نمیباشد برای جبران یا تطابق با مناطق کور آموزشهایی به بیمار داده میشود.
چشم پزشک یا بینایی سنج وسایل کمک بینایی را در صورت نیاز تجویز خواهد کرد.

اختلال بهداشت فردی و بی اختیاری :
اختلال در کنترل ادرار و مدفوع پس از سکته مغزی شایع است که این بی اختیاری میتواند بدلیل آسیب عصبی ، از دست دادن کنترل عضلانی ، تغییر رژیم غذایی از بستر باشد.
اختلالات ارتباطی و حرکتی این مشکل را بدتر میکند در این مورد بیمار قادر نیست دیگران را از احساس نیاز به دفع باخبر کند.اغلب بیماران کنترل را سریع به دست می آورند اما در صورت لزوم پرستار توانبخشی برنامه کنترل ادرار و مدفوع را تنظیم میکند این برنامه شامل :
بازآموزی کامل ادرار ، ورزشهای تقویتی عضلات کف لگن و استفاده از وسایل کمکی مانند پوشک خواهد بود.

اختلالات روحی و روانی :

نگرانی در مورد شغل ، درآمد ، روابط و از دست دادن اعتماد به نفس سبب اضطراب و افسردگی میشود.احساس خستگی که در سکته مغزی شایع است نیز موجب تشدید آن میگردد.در این زمینه تغییرات ناگهانی خلق بسیار شایع است.کمک به درک و انطباق با این احساسات بخش مهمی از توانبخشی است.روانپزشک بالینی برای بررسی مشکل و ارائه راههای غلبه به بیمار کمک میکند.

نگاهی برای مراقبین :

1- صبور باشید : اگر طی مدت طولانی پیشرفت کمی به دست آمده نگران نباشید.
2- دید مثبت داشته باشید : تشویق مداوم و تحسین برای ادامه درمان لازم است.
3- زمانی را به خود اختصاص دهید.ملاقات با دوستان و انجام تفریحات به شما کمک میکند.
4- تطابق با نیازهای بیمار مثل صحبت کردن آهسته سیر توانبخشی را آسانتر میکند.
5- تغییرات لازم در منزل مانند اصلاح شیب سطوح و استفاده از وسایل کمکی به بیمار کمک خواهد کرد.
6- برای کسب بیشترین استقلال و اعتمال بین تشویق و کمک بیمار تعادل ایجاد کنید.

ارسال در تاريخ سه شنبه 3 خرداد 1390برچسب:سکته مغزی ,گناباد ,فوریت های پزشکی, توسط .............hassan............

 



گونه‌های مرض قند

 

  • مرض قند نوع Ι (یا دیابت وابسته به انسولین IDDM)
  • مرض قند نوع ΙΙ (یا دیابت غیر وابسته به انسولین NIDDM)
  • دیابت بارداری

 دیابت نوع یک

بدن مبتلایان به دیابت نوع یک که اغلب در سنین زیر ۳۰ سالگی نمایان می‌شود ، توانایی تولید انسولین را ندارد و این امر موجب افزایش سطح قند خون می‌گردد. این امر به دلیل از دست رفتن سلول‌های β جزایر لانگرهانس پانکراس اتفاق می‌افتد. دلیل اصلی از دست رفتن سلول‌های β، حمله سلول‌های لنفوسیت T به دلیل خودایمنی است که در بیشتر موارد بروز بیماری بدنبال ابتلا به یک بیماری ویروسی اتفاق می‌افتد. روش درمانی آن تزریق انسولین و کنترل دائمی میزان قند خون می‌باشد.انسولین هورمونی است که راه را برای ورود گلوکز به سلول‌ها باز می‌کند و در انجا این مواد را میسوزاند.حدود ۵ تا ۱۰درصد افراد دیابتی در آمریکا که دیابت انها به اثبات رسیده به این نوع دیابت مبتلا هستند.دیابت نوع یک در افراد زیر چهل سال ومعمولا در کودکان بروز می‌کند. علائم دیابت نوع اول عبارتند از تشنگی بیش ازحد, گرسنگی دایمی , تکرر ادرار (به خصوص در شب) , کاهش وزن ناگهانی , خستگی مفرط و تاری دید.

 دیابت نوع دوم

در مرض قند نوع دوم بدن فرد مبتلا انسولین تولید می‌کند و حتی ممکن است غلظت انسولین در خون از مقدار معمول آن نیز بیشتر باشد اما گیرنده‌های یاخته‌ای فرد نسبت به انسولین مقاوم شده و در حقیقت نمی‌گذارند انسولین وارد سلولها شده و اعمال طبیعی خود را انجام دهد. در این حالت می‌توان با درمان رژیمی و ورزش غلظت قند خون را کاهش داد. شیوع این نوع در حال ازدیاد است. مرض قند نوع دوم در افراد چاق دیده می‌شود و درصد شیوع این بیماری در زنان بیش از مردان است. به بیان دیگر این نوع دیابت ناشی از مقاومت بدن در برابرمصرف انسولین(شرایطی که بدن از استفاده صحیح انسولین خودداری می‌کند) وهمچنین کمبود مقدار انسولین نیز وجود دارد.بسیاری از آمریکایی‌هایی که به دیابت مبتلا هستند دیابتی از این نوع دارند.

 دیابت بارداری

تجهیزات آزمایشات شخصی دیابت بارداری در آمریکا

دیابت بارداری مربوط



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:دیابت ,انواع دیابت ,دیابت بارداری ,دیابت جوانان,دیابت ,دیابت ,دیابت ,انواع دیابت,, توسط .............hassan............

 

نقش گروه خونی در شخصیت انسان

نقش گروه خونی در شخصیت انسان

 

     در پی اعلام نظر دانشمندان زیست شناس كه خصلت ، منش، رفتار، توان، كارائی، خلاقیت و خلق و خوی هر فرد بستگی به گروه خون وی دارد. در كشورهای صنعتی غرب به ویژه ژاپن هنگام استخدام و انتصاب توجه به گروه خون فرد در اولویت است. توجه به گروه خون در مورد ازدواج هم اینك بیش از هر زمان دیگر شده است و برای جلو گیری از طلاق و ناسازگاری، دختر و پسر نه تنها لازم است از بیماری های ارثی دو خانواده آگاه شوند و دختر ، رفتار خانواده مادر پسر را با همسرانشان مورد مطالعه قرار دهد بلكه از گروه خونی یكدیگر با خبر شوند. توشینا كانومی (toshinakanomi ) پژوهشگر ژاپنی در رساله ای كه شش میلیون نسخه آن توسط افراد و شركتها خریداری شده…و همزمان ، توسط الكساندر بشر (Besher ) به انگلیسی ترجمه گردیده و به صورت یك دستورالعمل و راهنما در آمده است خصلتهای گروههای خونی را به این شرح مشخص ساخته است .

 

  • گروه خونی: A 

افرادی آرام ، منظم ، مطیع قانون و قاعده و بدون اعمال خشونت هستند ، اما انعطاف ناپذیر، تودار، خود خواه

ارسال در تاريخ شنبه 3 ارديبهشت 1390برچسب:,نقش گروه خونی در شخصیت انسان, ایا میدانی ,خودت را بیشتر بشناس ,خود شناسی بر اساس گروه خونی,, توسط .............hassan............

 

جديدترين پروتكل احياء قلبي- ريوي توسط انجمن قلب آمريكا و انجمن احياء اروپا در سايت هاي رسمي اين دو مجمع علمي منتشر شد براي دستيابي به اين پروتكل به لينكهاي موجود در همين سايت مراجعه فرماييد.

  

www.americanheart.org

 

www.erc.edu

 

 

از مهمترين تغييرات اين دستورالعمل تغيير فرايند هميشگي ABC به CAB در احياء قلبي - روي پايه مي باشد كه باز هم اهميت گردش خون و برقراري آن را در يك احياء با كيفيت بالا نشان مي دهد.

 

 دانلود الگوریتم حمایت حیاتی پایه برای احیاگران حرفه ای

 

دانلود فیلم آموزشی Only Chest Compression CPR

 

دانلود فيلم آموزشي پروتكل سال ۲۰۱۰

ارسال در تاريخ چهار شنبه 6 مرداد 1391برچسب:cpr 2010, توسط .............hassan............

اگر جالب است ستاره را بزنید

ارسال در تاريخ سه شنبه 30 فروردين 1390برچسب:عکس جالب ,عکس دیدنی, عکس با مهارت,عکس,گناباد, توسط .............hassan............

درمان، کمک های پزشکی و پیشگیری کاهش دمای بدن(هیپوترمی)
 

 

درمان
کسی که دچار هیپوترمی شده باید هر چه سریع تر تحت درمان قرار گیرد و تا زمانی که مراقبت های پزشکی از راه برسد اقدامات زیر ضروری است :
1- خارج کردن فرد از محیط سرد: ممانعت از افت بیشتر درجه حرارت، حیاتی است . اگر نمی توانید فرد را از محیط سرما دور کنید، به هر طریقی فرد را از سرما و باد محافظت کنید.
2- لباس های خیس را درآورید: در صورتی که لباس های فرد خیس شده باشد، آنها را درآورید و لباس خشک به او بپوشانید. سر فرد را بپوشانید ، سعی کنید بیمار را زیاد حرکت ندهید . در حین بیرون آوردن لباس های خیس، اگر لازم است لباس های بیمار را پاره کنید.
3- فرد را از زمین سرد جدا کنید: فرد را روی پتو یا سطح گرم دیگری بخوابانید.
4- مراقب تنفس فرد باشید: بیمار مبتلا به هیپوترمی شدید ممکن است بیهوش باشد و علامت واضحی از ضربان قلب و یا تنفس نداشته باشد. در صورتی که تنفس بیمار متوقف شده یا بسیار کم و سطحی است ، اگر میتوانید احیای قلبی تنفسی را شروع کنید .
5- به بیمار نوشابه های گرم بخورانید . اگر بیمار بیهوش است ، ولی قادر به بلع میباشد به او یک نوشابه گرم غیر الکلی بدهید.

از اقدامات زیر اجتناب کنید:
1- از حرارت مستقیم استفاده نکنید: از آب گرم یا لامپ حرارتی یا کیسه آب گرم برای گرم کردن بیمار استفاده نکنید. کمپرس آب گرم روی گردن، دیواره قفسه سینه و کشاله ران بگذارید. برای گرم کردن بازوها و پاها تلاش نکنید، گرم کردن پاها و دست های بیمار باعث حرکت خون سرد به سمت قلب، ریه ها و مغز و در نتیجه کاهش درجه حرارت مرکزی بدن میشود و ممکن است کشنده باشد.
2- بیمار را ماساژ ندهید: با مبتلایان به هیپوترمی به آرامی رفتار کنید چون آنها با خطر ایست قلبی مواجهند .
3- از نوشابه های الکلی استفاده نکنید: الکل قدرت بدن برای حفظ گرما را کاهش میدهد.


کمک های پزشکی
پزشک میتواند در صورت نیاز اقداماتی برای گرم کردن بدن از داخل انجام دهد . یک روش، دادن مایعات گرم از طریق ورید است . در موارد هیپوترمی شدید همودیالیز میتواند به سرعت درجه حرارت بدن را به میزان طبیعی برگرداند . همودیالیز، روشی پزشکی است که مایع اضافی ، مواد شیمیایی و دفعی را از خون توسط فیلتر کردن خون از طریق یک کلیه مصنوعی خارج میسازد. این روش معمولاً در مبتلایان به نارسایی کلیه مورد استفاده قرار میگیرد . در هیپوترمی، خون فقط در خارج از بدن ، گرم میگردد و به بدن بازگردانده میشود .

پیشگیری
برای افراد در معرض خطر هیپوترمی مانند افراد مسن، مبتلایان به اختلالات جسمی یا ذهنی و افراد بی خانمان برنامه های اجتماعی و خدمات حمایتی پزشکی و اجتماعی ، ارزش زیادی دارد . عمل به این برنامه ها و بررسی آنها بر روی افراد گروه های مستعد، پیشگیری از قرار گرفتن طولانی مدت در برابر سرما و تامین حرارت کافی، راه های کاهش مرگ و میر بعلت هیپوترمی است .


 

ارسال در تاريخ شنبه 27 فروردين 1390برچسب:, توسط .............hassan............

 



-اگر اضافه وزن داريد، وزن خود را كم كنيد.
- بیشتر ورزش کنید.
- مصرف نمک را کم کنید.
- از نوشیدن مشروبات الکلی بپرهیزید.
- کلسیم موجود در رژیم غذایی را با افزایش مصرف فرآورده‌های لبنی کم چرب مثل شیر و ماست افزایش دهید.
- مقدار پتاسیم موجود در رژیم غذایی را با مصرف آجیل بی‌نمک، کشمش، موز، پرتقال و میوه‌جات خشک افزایش دهید.
- اگر سیگاری هستید ترک کنید یا میزان مصرف آن را کم کنید.

سنجش فشار، چربی و قند خون
فشار خون خود را هر ماه اندازه بگیرید و در جدولی یادداشت کنید.
قند خون و چربی خون را نیز هر 6 ماه یکبار اندازه‌گیری کنید و در جدولی یادداشت کنید.
در صورت وجود اختلال در موارد یادداشت شده به پزشک مراجعه کنید.

ارسال در تاريخ شنبه 27 فروردين 1390برچسب:نکته ,فشار خون, نکات فشار خون,, توسط .............hassan............

 

برای دیدن عکس ها به ادامه مطلب را کلید کنید 

 



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ شنبه 3 بهمن 1390برچسب:عکس از گناباد,عکس ,عکس از فورییت ها, فوریت گناباد ,خاطراط دیروز, خاطرات من,, توسط .............hassan............

روز پرستار بر همهی پرستاران مبارک

 

 

و  همچنین15 اردیبهشت روز مامایی

ارسال در تاريخ چهار شنبه 20 فروردين 1390برچسب:پرستاران گناباد, توسط .............hassan............

 

در بعضي از مدارس ، هر سال دو کودک بر اثر حوادث جان خود را از دست مي دهند  . به ازاي هر کودکي که کشته مي شود ، حدود ۱۸  کودک به نحوي جدي آسيب مي بينند .  

بسياري از اين حوادث در اين چهار مکان اتفاق مي افتند

  • در مدرسه

  • در خانه

  • در همسايگي

  • در جاده

در مدرسه

حوادث در مدرسه اغلب


 
 
 

Copyright © 2009 miladhospital.com All Rights Reserved.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:چگونه با حوادث, حادثه وخیم,, توسط .............hassan............

 

آيا براي يک سيل ناگهاني آماده ايد ؟

همانطور که مي دانيم ، سيل از بلاياي طبيعي است که همه ساله در گوشه و کنار جهان اتفاق مي افتد و باعث خسارت هاي مالي و جاني زيادي مي شود دستورالعمل هايي که براي آمادگي در چنين موارد اضطراري لازم است به شرح زير است :

 

رعايت نکات ايمني قبل از وقوع سل

 1. هشدار سيل در رسانه ها ، به معناي آن است که سيل بوجود آمده يا جاري خواهد شد . لذا از قبل آماده باشيد .

2.      کيف امداد و



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ شنبه 20 فروردين 1390برچسب:, توسط .............hassan............

گلودرد استرپتوکوکی‌ (Sort throat) عبارت‌ است‌ از عفونت‌ و التهاب‌ حلق بوسیله‌ باکتریهای‌ استرپتوکوکی‌. گلودرد استرپتوکوکی‌ ، مسری‌ است‌. به گلو درد آنژین هم گفته می‌شود. آنژین التهاب و آماس لوزه‌های کامی است و مولد آن باکتریهای استرپتوکوک و استافیلوکوک هستند. سرماخوردگی زمینه آن را آماده می‌سازد. سرایت باکتری بوسیله ترشحات دهان بیمار مبتلا صورت می‌گیرد.

گلو درد اشکال مختلف دارد. در آنژین معمولی و ساده لوزه‌ها متورم و قرمز می‌شوند، در آنژین چرکی دانه‌های چرک در فرو رفتگیهای سطح لوزه پدید می‌آید. آنژین چرکی با گلو درد و حس زخم در گلو شروع می‌شود و کمکم درد رو به شدت گذارده و عمل بلع دردناک می‌شود. بیمار مبتلا تب می‌کند و کوفتگی و سردرد دارد و عقده‌های لنفاوی گلو متورم و دردناک می‌شوند.




تصویر

 

مقدمه

گلو درد یکی از شایعترین مشکلاتی است که در پزشکی با آن مواجه هستیم. بیماران از این واژه برای بیان هرگونه احساس مشکل در گلو از خشکی گرفته تا درد واقعی استفاده می‌کنند. بنابراین تعیین اینکه واقعا بیمار گلو درد دارد، مهم است. تظاهر اولیه



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 17 فروردين 1390برچسب:, توسط .............hassan............

سردردهایی که باعث ایجاد علائم چشمی می شوند
میگرن

میگرن یکی از علل بسیار شایع و شاید شایعترین علت سردرد مکرر است. بیماری میگرن در زنان شایع‌تر است. در اکثر مبتلایان به میگرن سابقه خانوادگی ابتلا به سردرد وجود دارد. سردردهای میگرنی معمولاً در سن بلوغ شروع می شود و در سن بالای 50 سال از بین می‌رود. سردرد میگرنی غالباً یکطرفه و ضربان دار است و چند ساعت تا چند



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ دو شنبه 9 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط .............hassan............

 

 

 

او به چه جهتی می چرخد؟

در تصویر زیر چه می بینید؟او در جهت عقربه ساعت می چرخد یا خلاف آن ؟

http://www.readnrock.com/images/WhatWaySheIsTurning.gif

اگر این خانم را در حال گردش در جهت عقربه ساعت می بینید شما از سمت راست مغز خود بهره می گیرید.

اگر این خانم را در حال گردش در جهت خلاف عقربه ساعت می بینید شما از سمت چپ مغز خود بهره می گیرید.

بعضی از مردم توانایی دیدن چرخش وی را در هر دو جهت دارند.

اگر شما بدون تعییر در چشمتان هنگام نگاه کردن قادر به سوئیچ در هر دو جهت هستید هوش شما بالاتر از ۱۶۰ است که یک نابغه به حساب می آیید.

این تصویر در دانشگاه یل آمریکا در مطالعه ای ۵ ساله بدست آمده است .

 
تنها ۱۴ ٪ مردم آمریکا توانایی دیدن آن را در هر دو جهت دارند.









LEFT BRAIN FUNCTIONS ( چپ مغز )

uses logic - منطق گرا هستید.
detail oriented - وسواسي و منظم هستيد و جزييات کار براتون مهمتر از نتيجه و چشم انداز است. (خواجه در بند نقش ايوان است)

facts rule - واقع گرا و علمي مي انديشيد.
words and language - کلمات و زبان طرف مقابل براتون مهمترند تا معناي حرفهاش.

present and past - همش به امروز و گذشته فکر مي کنيد.
math and science - تحليلي و علمگرا هستيد.

can comprehend - درک و فهم حرفها و کلمات ديگران براتون مهمتر از منظور و اصل مطلب است.
knowing - تحقيق و علم براتون مهمتر از دگماتيسم ،اعتقادات و خرافات است.

acknowledges - مسايل جديد را مي پذيريد.
order/pattern perception - دنبال علل مادي،واقعي قضايا هستيد، نه تحليل هاي متافيزيکي و خيالي.

knows object name - ظاهر پسند هستيد.
reality based - واقع گرا.

forms strategies - استراتژيست (برنامه ريز) هستيد.
practical -کارها و برنامه ريزي هاتون حساب شده ، عملگرا و واقع بينانه و دقيق است.
safe - محافظه کار هستيد.


RIGHT BRAIN FUNCTIONS (راست مغز)

uses feeling - احساساتي هستيد.
"big picture" oriented - نتيجه گرا و معنا گرا. (تو مو مي بيني و من پيچش مو)

imagination rules - خيال پرداز و رويايي هستيد.
symbols and images - دنبال معناهاي پنهان شده در پشت حرفها و استعاره ها هستيد.

present and future - امروز و آينده براتون مهمتره، تا گذشته.
philosophy & religion - فيلسوف و مذهب گرا هستيد.

can "get it" (i.e. meaning) - منظور طرف و اصل موضوع را رو هوا مي زنيد/مهم نيست چجوري يا چي داره ميگه.
believes - به يه سري چيزايي مفروض - معيارها و سنتهايي- معتقديد

appreciates - مسايل را مي فهميد .
spatial perception - به متافيزيک و دنياي معنوي معتقديد.

knows object function - عملگرا هستيد و دنبال اصل قضيه (نه ظاهرش).
fantasy based - خيال پرداز هستيد.

presents possibilities - فقط احتمالات را مطرح مي کنيد،ولي طرح و برنامه دقيق نمي دهيد.
impetuous - بيشتر کارهاي احساساتي و بدون تعمق انجام ميدهيد.

risk taking - از ريسک کردن نمي هراسيد.
 
ارسال در تاريخ دو شنبه 8 ارديبهشت 1390برچسب:نمی خواهی ببینی باهوشی, توسط .............hassan............
 
سلام به همه عزیزان

 

امروز من واستون طریقه کار و آشنایی با دستگاه کاپنوگراف را گذاشتم امید وارم مورد استافده دوستان گلم قرار بگیره

 

Capnograph

 

 

 

 

کپنوگراف چیست؟

نام اختصاری: مانیتورینگ CO2 اشباع شده، End Tidal CO2 (ETCO2)

 

 کپنوگراف به چه معنی است؟



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ سه شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط .............hassan............

 

  دیباچه:

            فوریت‌های پزشکی خدمات امداد و کمک‌های اولیه را به بیماران و مصدومان حوادث مختلف تا رساندن آنها به مراکز درمانی ارائه می‌دهد. خدماتی که ممکن است داوطلبان را در موقعیت‌های حساس و پراسترس در تمام مدت شبانه‌روز قرار دهد. بنابراین داوطلب باید از نظر جسمی و روحی و روانی آمادگی لازم را برای خدمت در محیط‌های سخت نظیر دریا، کوهستان، شرایط‌ زلزله و دیگر بلایای طبیعی داشته باشد. رانندگی آمبولانس، حمل بیمار یا مصدوم، کمک‌های اولیه،‌ اطلاع‌رسانی و انجام سایر خدمات طبق دستور مافوق، بخشی از خدمات این افراد را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل دانشجوی این رشته باید آمادگی فعالیت در شرایط سخت و توانایی در ایجاد ارتباط مسؤولانه با بیمار یا مصدوم و بستگان آنها را داشته باشد.
توانایی‌های لازم :
رشته فوریت‌های پزشکی به صورت نیمه‌متمرکز دانشجو می‌پذیرد و داوطلبان پس از قبولی در آزمون علمی باید در آزمون حضوری این رشته نیز شرکت کنند و در صورت داشتن توانایی‌های روحی لازم از قبیل انضباط‌پذیری، گذشت و ایثار، اعتماد به نفس و آمادگی فعالیت در شرایط سخت و همچنین آمادگی جسمی کامل مانند عدم ابتلا به بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج مثل دیابت، فشار خون، آسم، نارسایی کلیه، بیماری‌های پیشرفته قلبی ، صرع و بیماری‌های روانی در این رشته پذیرفته می‌شوند.گفتنی است که در رشته فوریت‌های پزشکی داشتن قدرت بینایی خوب، مهارت‌های بدنی، روانی کلام و حداقل قد 170 سانتی‌متر برای امدادرسانی سریع و صحیح ضروری است. در ضمن این رشته تنها از بین داوطلبان مرد دانشجو می‌پذیرد.
موقعیت شغلی در ایران :
دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند در مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی در سراسر کشور، آمبولانس‌های خصوصی یا در سازمان‌های مشابه فعالیت کنند.
درس‌های این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
تشریح و فیزیولوژی، میکروب‌شناسی و انگل‌شناسی ، بهداشت عمومی، زبان تخصصی.
دروس اصلی:
داروشناسی، فرایند عملیات و اطلاعات فنی، نشانه‌شناسی و معاینات بدنی، جابه‌جایی و حمل بیمار، اخلاق و مقررات حرفه‌ای، آشنایی با سازمان‌های امدادی، بهداشت روانی و فوریت‌های روان‌پزشکی، فوریت‌ پزشکی در بلایا، کلیات پزشکی.
دروس تخصصی:
احیای قلبی ـ ریوی، اختلالات سیستم قلبی ـ عروقی، شکستگی‌ها و دررفتگی‌ها، مسمومیت‌ها و گزیدگی‌ها، فوریت‌های پزشکی در شرایط خاص، خونریزی‌ها، کاهش سطح هوشیاری، سوختگی، سرمازدگی و گرمازدگی.منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش

                   


 
ارسال در تاريخ یک شنبه 15 اسفند 1398برچسب:اشنا بشید و عضویت رایگان داشته باشید, توسط .............hassan............

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد